Ga met God en Hij zal met je zijn! - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Aristha Verkaik - WaarBenJij.nu Ga met God en Hij zal met je zijn! - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Aristha Verkaik - WaarBenJij.nu

Ga met God en Hij zal met je zijn!

Door: Aristha

Blijf op de hoogte en volg Aristha

01 Juli 2017 | Nederland, Zeist

Het wordt nu bijna echt werkelijkheid. Nog 2 nachtjes slapen en dan ga ik richting Schiphol onderweg naar Pedro en Tanja. Mijn koffers zijn inmiddels gepakt. Helaas had ik teveel kilo's, maar ik heb het geluk dat de broer van Tanja en zijn zoon ook deze zomer naar Juan Guerra hopen te gaan om Pedro, Tanja en de kinderen te bezoeken. Gelukkig kan hij wat spullen voor hen meenemen.

Pedro, Tanja en hun kinderen Nandy, Mirtha en Pedro Josias wonen in het dorp Juan Guerra waar Pedro is opgegroeid. Het is in het gebied van San Martin in Noord-Peru. Hier leest u wat achtergrondinformatie over het dorpje waar ik zal verblijven.

Juan Guerra is een dorp in de jungle van Perú, 12 kilometer ten zuiden van het toeristische Tarapoto (een stad). Het is geen tropisch regenwoud (dat is hier nog zo`n 4 uur vandaan met de auto), de bomen en planten zijn niet zo enorm hoog als in het tropisch regenwoud en de omgeving is ook wat heuvelachtig, er zijn veel rivieren en watervallen. Het is er wel warm: zo rond de 30 graden. In de omgeving groeien allerlei tropisch gewassen (zoals koffie, rijst, cacao) en fruit (zoals sinaasappels, ananas, mango´s). Er zijn slangen, kleine aapjes, kleine papegaaien en veel mooie vlinders.
Het dorp heeft ongeveer 3000 inwoners, waaronder veel kinderen. De leefomstandigheden zijn wisselend. Sommige huizen zijn van redelijk materiaal (baksteen) gemaakt, maar de meeste huizen zijn van klei. Veel huizen hebben ook een aarden vloer. Er wordt zowel op vuur al met een gasstel gekookt, afhankelijk van de economische situatie van het gezin. In Juan Guerra werken veel mensen op de akker. Dit levert een minimaal inkomen op wat net genoeg is om te kunnen eten. Als er iemand ziek is, is er meestal geen geld voor een goede behandeling. Sommige mensen zijn echer verzekerd en hebben deze problemen niet.
Onder de kinderen is er veel bloedarmoede en ook is er hier en daar sprake van ondervoeding. De meeste gezinnen kunnen drie keer per dag eten. Er wordt veel banaan, rijst en peulvruchten gegeten. Tussendoortjes en dingen zoals yoghurt of frisdrank zijn voor veel mensen een luxe die ze zich niet zomaar kunnen veroorloven.
De Evangelische gemeente, waar Pedro pastor is en waar zijn vrouw Tanja met de vrouwen en kinderen/tieners werkt, is ontstaan toen rond de jaren 60 de eerste zendelingen hier kwamen. Het waren Engelse zendelingen die vanuit Lima lopend hierheen gekomen zijn. Het waren zusters en ze hielpen de mensen en vertelden gelijk het evangelie. Eerst kwamen ze samen in de huizen, later heeft de gemeente een gebouw gekregen. Op dit moment zijn er zo´n 35 (ik denk inmiddels wat meer) gelovigen die trouw in de diensten komen, de leden van de gemeente. De meeste gelovigen zijn behoorlijk op leeftijd. Vorig jaar zijn er meer kinderen op de zondagsschool gekomen, en inmiddels is er ook een groepje tieners. De meeste kinderen en tieners komen op eigen initiatief en worden daarin niet gesteund door hun ouders. Pedro en Tanja hopen en bidden dat dit de nieuwe generatie gelovigen is in de gemeente. Het is hun gebed en verlangen dat de nieuwe generatie een generatie is die het evangelie weer verder verteld op de plek waar God hen zal stellen, in het dorp of ergens anders.

Van een lieve vriendin kreeg ik vandaag een kaartje met hierop het lied: Ga met God en Hij zal met je zijn. Met die belofte mag ik op reis gaan naar Peru. Ik vind vooral het reizen naar Peru toe best wel een beetje spannend, maar ik mag erop vertrouwen dat God met me zal zijn en dat geeft me rust.

Ga met God en Hij zal met je zijn
jou nabij op al je wegen,
met Zijn raad en troost en zegen.
Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en hij zal met je zijn:
bij gevaar in bange tijden,
over jou zijn vleugels spreiden.
Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en Hij zal met je zijn:
in zijn liefde je bewaren,
in de dood je leven sparen.
Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en Hij zal met je zijn,
tot wij weer elkaar ontmoeten,
in Zijn naam elkaar begroeten.
Ga met God en Hij zal met je zijn.

Bidt u mee voor:
– Een goede reis naar Peru
– Goede contacten met Tanja, Pedro en de kinderen, dat ik me snel thuis zal voelen
– De vakantiebijbelweek die we gaan organiseren (tijdens de laatste week van mijn verblijf daar). Hier komen vaak veel kinderen die nog weinig of niet over Jezus gehoord heb. Bidt dat er veel kinderen bereikt mogen worden en geraakt mogen worden door de liefde van Jezus.

In Peru hoop ik de volgende blog te schrijven. Ik heb nog geen idee hoe goed het internet zal werken, maar ik hoop wat van me te laten horen. Hopenlijk wekelijks wie weet vaker.

  • 03 Juli 2017 - 13:27

    Annelie:

    Een gezegende reis gewenst, Aristha!
    We bidden mee :)

  • 03 Juli 2017 - 13:46

    Mamma:

    Lieve Aristha,
    We hopen en bidden dat de reis voorspoedig mag gaan en dat je veilig aan mag komen. Ik zag dat je op Schiphol al 1 ,5 uur later bent vertrokken.
    liefs mamma

  • 15 Juli 2017 - 08:01

    Mathilde Verschoor:

    Wat mooi om te horen wat je daar hebt gedaan en gaat doen!
    Oo, daar kreeg je denk ik wel kippenvel van, van dat lied!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aristha

Volgende maand hoop ik naar Peru te gaan. Tijdens mijn reis zal ik mijn belevenissen d.m.v. een blog en foto's jullie op de hoogte houden.

Actief sinds 09 Juni 2017
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 4743

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 27 Juli 2017

Peru

Landen bezocht: